iOS і macOS стануть однією системою

2020-12-18

Багато шанувальників технологій iOS і macOS пам'ятають інтригуючу промову старшого віце-президента Apple із розробки програмного забезпечення на WWDC у не такому вже і далекому 2018. Тоді Крейг Федеріго поклав край чуткам про можливе злиття iOS і macOS прямо під час презентації.

Присутні в залі і телеглядачі побачили красномовний слайд, який дав чітку відповідь.

Щось подібне раніше повідомляв і голова компанії Тім Кук в численних інтерв'ю.

Але що вважати правдою, а які чутки ліпше залишити осторонь – будемо розбиратися ддалі.

1. У комп'ютерів, смартфонів і планшетів Apple майже однакова начинка

Одним з головних проривів від Apple цього року стала презентація власного процесора M1 і відразу трьох моделей комп'ютерів під його керуванням.

Новий чіп розроблений на базі кристалу SoC і об'єднує в собі велику частину компонентів, які раніше розташовувалися на материнській платі. Це максимально ріднить нові комп'ютери Apple зі смартфонами і планшетами компанії.

Єдина архітектура мобільних і настільних гаджетів - вірна ознака того, що пристрої скоро стануть працювати на одній загальній ОС.

Розробникам ї було б легше запустити на нових Mac з M1 операційну систему iOS або iPadOS, ніж адаптувати код повноцінної macOS під нову архітектуру.

У будь-якому випадку у Apple є дві операційні системи, які можуть працювати практично на однаковому рівні. Розвивати і підтримувати обидві буде вкрай недоцільно в майбутньому.

2. У Xcode легко створювати Кросплатформені додатки

Практично всю необхідну роботу із адаптації софту під ARM-чіпи фахівці вже виконали. Сторонні розробники програм для операційних систем Apple можуть запросто переносити свої додатки з однієї платформи на іншу.

Робиться це із мінімальними змінами в середовищі Xcode. Потрібно лише відзначити відповідні галочки у власному проекті.

Це максимально зближує програми з мобільного App Store і настільного Mac App Store. Приблизно через рік-два практично всі програми в магазині можуть стати кроссплатформенними (окрім WhatsApp таInstagram).

3. Handoff давно натякає на єдину систему

Хоч раніше Кук і компанія всіляко спростовували чутки про швидке злиття macOS і iOS, деякі фішки екосистеми буквально натякають на такий хід подій.

Handoff і Continuity припускають роботу в одному додатку на різних пристроях. Можна почати читати статтю в Safari на iPhone, а продовжити - на Mac! Створили документ в Pages на комп'ютері, а потім з легкістю продовжили його редагування на планшеті.

Це не банальне збереження змін в хмарі, а буквально продовження роботи в одному і тому ж додатку, яке відрізняється лише інтерфейсом під певну версію ОС.

В ідеалі саме однакові додатки на Mac, iPhone і iPad повинні були привести користувача до однієї загальної операційній системи.

4. У macOS, iOS і iPadOS з кожним роком все більше спільного

Практично кожне ключове оновлення операційних систем переносить фішки з мобільної версії в настільну і назад.

Курс на зближення був узятий ще в 2014 році, коли в Mac OS X 10.10 Yosemite слідом за iOS відмовилися від скевоморфізм, а для зручності користувачів з'явився той самий набір можливостей Handoff.

Через два роки macOS і iOS мали практично однаковий набір стандартних додатків, а на комп'ютерах Mac з'явився асистент Siri з iOS і підтримка Apple Pay.

Оновлення систем цього року практично об'єднало пристрої єдиним дизайном і оформленням, на Mac з'явився аналог «Пункту управління», а в iPadOS пошук Spotlight з розширеними можливостями.

За останні роки планшети і смартфони Apple отримали повноцінну підтримку клавіатури, навчилися працювати з зовнішніми маніпуляціями, а з одним разом із апдейтів iOS 13 навіть отримали власний екранний курсор.

В Apple не приховують, що багато стандартних програм давно розробляються у кроссплатформенную режимі.

5. macOS стає більш закритою, а iOS - більш відкритою

Головною принциповою відмінністю двох систем є відмінності в правах доступу. Настільна ОС дає користувачеві максимальні можливості із налаштування, кастомізації та управління даними, в той час, як iOS не дозволяє практично нічого. Таке чітке розмежування існувало ще кілька років тому, але в останні роки ситуація змінюється. У мобільній ОС з'явився хоч і урізаний, але цілком придатний файловий менеджер, система навчилася працювати з зовнішніми накопичувачами, а підключити флешку або карту пам'яті набагато простіше і легше. З кожним роком в iOS додається все більше налаштувань і опцій для кастомізації. Права користувача з кожним роком зменшуються, а для виконання звичних раніше дій, на зразок завантаження з зовнішнього накопичувача, доведеться трохи потанцювати з бубном.

6. Проблем з адаптацією софту не буде

Уже зараз є всі інструменти для того, щоб розроблені під процесори Intel програми без проблем запускалися на процесорах Apple. Для цього розробники впровадили свій набір команд і інструкцій під назвою Rosetta Середовище дозволяє запускати будь-який сумісний з macOS ПО, який був написаний для старих версій Mac, на нових ARM-процесорних комп'ютерах. Працюватимуть без проблем і нарікань. Представленана WWDC 2020 система Universal 2 дозволяє творцем програм та ігор відразу компілювати код, сумісний з процесорами M1 і Intel. Таку ж систему можна запустити під час переходу на єдину ОС, щоб полегшити створення кросплатформенних додатків. Набір засобів для портування додатків Mac Catalyst (раніше відомий як Project Catalyst) дозволяє швидко адаптувати написані для iPad додатки під збільшені екрани комп'ютерів Apple. Всі ці програмні інструменти роблять максимально комфортним для розробників перехід на нову архітектуру процесорів Apple. Також розробники подбають про творців ПО під час об'єднання своїх систем.

У Apple є дві основні проблеми, які слід обов'язково усунути перед злиттям iOS і macOS.

Перша полягає в об’єднанні iPad і MacBook. Зараз планшет не дозволяє повноцінно працювати навіть в офісних додатках через урізану клавіатуру і мізерні можливості у підключенні миші або трекпада. Ноутбук в свою чергу не отримує підтримку сенсорного дисплея, як це відбувається в світі Windows. У лінійці гаджетів повинен обов'язково з'явитися умовний "MacPad", який мав би переваги портативного планшета з сенсорним дисплеєм і міг би перетворюватися в повноцінну стаціонарну машину для роботи.

Друга проблема - набір доступних додатків для об'єднаної ОС. Зараз в iOS і iPadOS програми проходять жорстку модерацію для потрапляння на прилавки App Store, а в macOS можна встановити будь-яке строннє ПЗ, яке з якихось причин не задовольняє політику Apple. При злитті систем буде неможливим загнати всіх розробників повноцінних програм в Mac App Store, але й відкрити доступ до будь-якого софту на iPhone теж ризиковано. Доведеться зробити певний вибір і піти на компроміс в бік однієї з лінійок пристроїв.

Коли ж таки чекати єдину OS

Єдина операційна система Apple хоч і виглядає логічним витком еволюції, але чекати її в найближчі декілька років, мабуть, не варто. Зараз всі сили розробників покладені на переклад різних лінійок комп'ютерів на чіпи власного виробництва.

На одному зі слайдів річної WWDC 2020 Кук пообіцяв закінчити перехід з Intel на чіпи лінійці Apple M в найближчі два роки. Це означає, що всі актуальні моделі до 2023 року точно будуть оснащуватися ARM чіпами Apple. Не варто забувати і про довгий термін підтримки і старших моделей комп’ютерів. Навряд чи в компанії підуть на випуск єдиної ОС, до поки в лінійці буде велика кількість Intel-моделей, що підтримуються. Це вимагатиме адаптацію операційки під не найбільш енергоефективну платформу, а ще відкриє двері у світ нової системи. Цикл підтримки старих Mac становить близько 6-7 років. У будь-якому випадку доведеться дочекатися, коли найсвіжішому Mac з процесором Intel виповниться мінімум 5 років.

Закономірно було би очікувати ОС на iPhone, iPad і Mac в 2027-29 роках, а, за логікою системи підтримки мобільних гаджетів, оновитися на неї зможуть власники iPhone 13s або iPhone 14.

Що ж чекаємо тоді новин! А поки насолоджуємося останнім тенденціями у світі Apple.